Warning: file_put_contents(): Only 221184 of 240199 bytes written, possibly out of free disk space in /home3/jjahesh/public_html/wp-content/plugins/droit-elementor-addons/includes/widgets.php on line 769
نیم‌کره چپ و راست مغز | موسسه علمی آموزشی عقاب طلایی

همانطور که می‌دانید مغز انسان به ٢ نيم كره راست و چپ تقسیم‌بندی شده است، هر کدام از این قسمت‌ها وظایف و خصوصیات خاص خودشان را داشته و هر کدام طرف متضادشان را در بدن تحت کنترل دارند، این امر سبب بوجود آمدن تفاوت‌های فردی و علایق مختلف و سلایق منحصر بفرد می‌شود.
ما در مغزمان دو نیمکره داریم که هر نیمکره وظیفه کنترل نیمی از بدن ما را بر عهده دارد. یعنی اینکه نیمکره سمت راست سمت، چپ بدن را کنترل می‌کند، و نیمکره چپ ما، سمت راست بدن ما را کنترل می‌کند. در افراد چپ دست و افراد راست دست بهره‌گیری از نیمکره‌های مغز متفاوت است. یعنی اینکه افراد راست دست نیمکره چپ مغز را بیشتر مورد استفاده قرار می‌دهند و افراد چپ دست به طور نسبتا مساوی از نیمکره‌های مغز شان استفاده می‌کنند.
اگر کسی بتواند از هر دو دست خود (با تکرار و تمرین) به یک اندازه استفاده کند، می‌تواند به عادات افراد چپ دست و راست دست مسلط شود. عده اي از افراد وجود دارند که با هر دو دست به طور مساوی، می‌توانند کارهایشان را انجام دهند. افرادی که از هر دو دست خود به یک اندازه استفاده می‌کنند، دارای یک تعادل مثال زدنی در استفاده از نیمکره‌های مغزشان هستند.
تعادل در مغز این افراد این گونه شکل می‌گیرد که وقتی آنها به نسبت ۵۰ به ۵۰ از دست چپ و راستشان استفاده می‌کنند، مغز دارای تعادل در مدیریت دو نیمکره می‌شود. این تعادل به این افراد کمک می‌کند تا بتوانند یکسری از توانایی‌ها را به وجود آورند یا در خودشان یک استعداد به وجود آورند. اين افراد به اصطلحا دو دست هستند!
در افراد دو دست، نیم کره های چپ و راست مغز بسیار متقارن هستند، یعنی ویژگی‌ای که چپ دست‌ها هم از آن برخوردارند. اما در افراد راست دست، نیم کره‌ی چپ مغز فعال‌تر است.
مهم نیست که شما راست دست باشید یا چپ دست، در هر صورت شما از یکی از نیمکره‌های مغزتان بیشتر استفاده می‌کنید. اما با استفاده از دو دست خود برای انجام کارها (یا بهتر بگوییم استفاده از طرف دیگر بدنتان) نتایج جالبی را به دست می آورید. مغز ما تا آخر عمرمان تغییر می‌کند و خود را با شرایط وفق میدهد، اما هرچه سن بالاتر می‌رود تغییر کردن عادات سخت‌تر می‌شود. پس بهتر است از سنين پايين شروع به تمرين و تكرار شود. ویژگی دو دستی به افراد توانایی‌هایی بیشتری در فعالیت‌هایشان می‌بخشد. لئوناردو داوینچی، بنفرانکلین و آلبرت انیشتین بعضی از مشهورترین دو دست‌های تاریخ هستند.

نيم كره چپ و نيم كره راست

تصور چرتکه توسط کودکان باعث به کار افتادن نیم کره راست مغز به واسطه تصور چرتکه خواهد شد، که در عین حال با استفاده از منطق نیم
‌کره چپ و جابجائی مهره چرتکه، بصورت مجازی و با استفاده از نیم کره راست و ترکیب این دو، باعث توسعه و افزایش عملکرد نیمکره‌های راست و چپ مغز خواهد شد.
چرتکه ذهنی این امکان را در اختیار دانش آموز قرار می‌دهد که از هر دو دست به جهت یک محاسبه دقیق بهره بگیرد. این عمل باعث رشد بین دو نیم کره‌ی چپ و راست مغز می‌شود. عملیات مغز به یک عملیات ضرب‌دری تشبیه شده است. به شکلی که اگر شما با دست راست خود کار کنید نیم کره سمت چپ مغز شما فعال می شود و اگر شما با دست چپ خود کار کنید نیم کره سمت راست مغز شما فعال می شود.
در زمان یاد گیری چرتکه افراد باید با هر دو دست خود کار کنند و از محاسبات خود به یک نتیجه گیری منطقی برسند. به همین دلیل فرکانس موج بتا در مغز تولید می‌شود. زمانی که فرکانس موج بتا تولید می‌شود بازدهی مغز بالا رفته و سبب تقویت قوه یادگیری در مغز می‌شود. توسعه استعداد ذهنی فرد رابطه نزدیکی با ورزش انگشتان دست ما دارد. با استفاده از انگشتان ما، استعداد ذهنی ما به طور خودکار بهبود داده خواهد شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که آموزش حساب ذهنی با استفاده از چرتکه کامل است و به توسعه استعداد ذهنی، تقويت تمركز و بالا رفتن اعتماد به نفس ما کمک می‌کند.
روش “چرتکه و حساب ذهنی” شامل ترکیبی از تفکر و ورزش و تمرین است. در کار محاسبه، باید به یاد داشته باشید که فردی که از چرتکه استفاده می‌کند، نیاز به استفاده از قدرت توجه و همچنین قدرت حافظه دارد. این امر مستلزم هماهنگی هر دو سمت چپ و راست مغز است. بنابراین روش “چرتکه و حساب ذهنی” کلید طلایی برای توسعه استعداد ذهنی فرد است. بر خلاف آموزش سنتی در ریاضی که تنها استفاده از نیم کره چپ مغز به کارگیری می‌شد، تصور چرتکه توسط کودکان باعث به کار افتادن نیم کره راست مغز به واسطه تصور چرتکه خواهد شد، كه در عین حال با استفاده از منطق نیم کره چپ و جابجائی مهره چرتکه‌ها بصورت مجازی و با استفاده از نیم کره راست و ترکیب این دو باعث توسعه و افزایش عملکرد نیم‌کره‌های راست و چپ مغز خواهد شد.
برای بهبود یا فعال سازی یک بخش بدن، ساده ترین چیز بیشتر کار کردن با آن بخش است. چون مغز یک ارگان داخلی است، محاسبات ذهنی بهترین ورزش برای آن است. اکنون نیم کره راست مغز اعضای چپ بدن و نیم کره چپ اعضای راست بدن را کنترل می کند. بنابراین کودکان وقتی از هر دو دست برای حرکت دادن مهره های چرتکه استفاده می‌کنند، این کار سلول‌های نیم کره چپ ونیم کره راست را با هم تحریک می‌کند و در نتیجه این باعث رشد متعادل مغز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

جدیدترین‌ها